Μία από τις βασικότερες αρχές της κινέζικης φιλοσοφίας και ιατρικής είναι η κατανόηση του yin και του yang, της αδιάκοπης κίνησης, της μεταφοράς και της μεταμόρφωσης της ενέργειας (qi). Επιπλέον, τίποτα δεν είναι μόνο yin ή μόνο yang, και όλα χαρακτηρίζονται ως προς και σε σχέση με. Δηλαδή, το νερό ανήκει στη yin ποιότητα, το κρύο είναι επίσης yin ποιότητα, το κρύο ή παγωμένο νερό είναι ακόμα πιο yin σε σχέση με το νερό που είναι σε θερμοκρασία δωματίου. Αντίστοιχα το νερό που βράζει είναι πιο yang από ένα παγάκι αλλά δεν αλλάζει το γεγονός ότι το νερό είναι yin. Το νερό ενός ποταμού είναι πιο yang από το νερό μιας λίμνης που είναι πιο yin. Οτιδήποτε συρρικνώνει έχει yin τάση και οτιδήποτε επεκτείνει έχει yang τάση. O διαχωρισμός του yin και του yang σημαίνει τον θάνατο.
Στη γενικότερη κατανόηση, Yin = θρέψη και Yang = κίνηση. Όταν αυτές οι δύο τάσεις βρίσκονται στην ισορροπία δεν σημαίνει ότι είναι ακίνητες, αλλά το ακριβώς αντίθετο, ότι επιτυγχάνεται η αδιάκοπη και ανεμπόδιστη κίνηση για την μεταμόρφωση και την μετουσίωση αυτών των ενεργειών. Στην καθημερινότητά μας μεταφράζεται και ως ισορροπία μεταξύ δράσης και ξεκούρασης. Με σωστή θρέψη του yin εξασφαλίζουμε την φροντίδα του yang, επειδή το yang ξεκουράζεται μέσα στο yin. Το yang μας εκφράζεται καθημερινά μέσα από τις ασχολίες μας, τις δουλειές μας και όλες μας τις δράσεις. Πρέπει να έχουμε φροντίσει ώστε το yin μας να βρίσκεται σε τέτοια θέση ώστε το yang να βρει μια φωλιά να ξεκουραστεί τη νύχτα για να ξυπνήσουμε την άλλη μέρα με εξισορροπημένη διάθεση. Χειροπιαστό παράδειγμα, με την σωστή διατροφή και ξεκούραση (yin), έχουμε την απαραίτητη ενέργεια και διάθεση για τις καθημερινές μας δραστηριότητες (yang). Μια υπερβολική δαπάνη yang οδηγεί σε αδυναμία του yin να το φροντίσει και να το ετοιμάσει για τις ενέργειες της επόμενης μέρας. Μια υπερβολική δαπάνη yin μπορεί να έχει το ίδιο αποτέλεσμα καθότι το yang γίνεται ανεξέλεγκτο και κουράζει διπλά το yin. Για παράδειγμα κάποιος μπορεί να πάθει υπερκόπωση είτε από καθιστική δουλειά είτε από υπερβολική σωματική δουλειά. Άρα η ισορροπία επέρχεται όταν δαπανάμε το yang μας, με βάση της αποθήκης yin του σώματος και το yin μας θα είναι σε θέση να θρέψει και να φροντίσει αυτό το yang.
Το yin και το yang δεν αφορούν μόνο το σώμα.
Ακόμα και οι σκέψεις μας χωρίζονται σε yin-yang. Οι yin σκέψεις χαρακτηρίζονται από ηρεμία πριν τη δράση, από τον σχεδιασμό, και την καλλιέργεια μιας ιδέας ενώ οι yang σκέψεις έχουν αποτέλεσμα την υλοποίηση, την κίνηση και την πράξη. Σε υπερβολή yin νοητικής δραστηριότητας μπορεί να οδηγηθούμε σε νοθρότητα ή αναβλητικότητα, και σε υπερβολή yang νοητικής δραστηριότητας μπορεί να οδηγηθούμε σε άγχος και δυσκολία να ηρεμήσουμε.
Ο σπόρος του ενός μέσα στο άλλο.
Μια yang πράξη περιλαμβάνει πάντα μια yin. Για παράδειγμα σε μια καθιστική δουλειά που το σώμα βρίσκεται σε μια σχετική αδράνεια το μυαλό βρίσκεται σε εγρήγορση, άρα σε αυτό το παράδειγμα το μυαλό είναι σε yang κατάσταση και το σώμα σε μια yin. Πράγμα που στον κόσμο που οι άνθρωποι είναι πιο κοντά στη φύση πάει κόντρα, γιατί το σώμα είναι φτιαγμένο για να κινείται (yang) και ο νους για να σχεδιάζει και να στοχοθετεί (yin). Έχουν αντιστραφεί οι ανάγκες των περισσότερων από εμάς στον σύγχρονο τρόπο ζωής και το ποσοστό κούρασης δεν διαχωρίζεται μόνο στο φυσικό σώμα, αλλά και στη νοητική κούραση. Η καθιστική ζωή φθείρει το yin μας. Και αυτό το καταλαβαίνουμε γιατί είναι αυτό που λέμε το yin μέσα στο yin. Αυτό δημιουργεί παθολογία σύμφωνα με την Π.Κ.Ι. Συνεπώς αυτές οι δύο αντίθετες και συμπληρωματικές ενέργειες που βρίσκονται διαρκώς σε κίνηση μέσα μας και γύρω μας, σε κάθε yang έκφραση συνυπάρχει μια yin κατάσταση. Ακόμα και σε καταστάσεις που ορίζονται ως yin (ύπνος και ξεκούραση) υπάρχει και κάτι yang (τα όνειρα). Κάποιες νύχτες είναι πιο yang (πανσέληνος) όπως και κάποιες μέρες είναι πιο yin (βροχερές).
Ισορροπία είναι η λέξη κλειδί.
Η διαρκής παρατήρηση των εναλλαγών μέσα μας και γύρω μας μας εναρμονίζει και μας ισορροπεί ώστε να είμαστε πάντα συνειδητοί και διαυγείς ως προς τις επιλογές μας. Για παράδειγμα ο χειμώνας είναι μια yin εποχή. Όπως είπαμε το yin μέσα στο yin προκαλεί ανισορροπία, πρακτικό παράδειγμα είναι η κατανάλωση κρύων τροφών (π.χ. παγωτό) τον χειμώνα, όπως είναι αντίστοιχα βλαβερό το yang μέσα στο yang για παράδειγμα να κάνεις ένα καυτό μπάνιο το καλοκαίρι, θα δαπανίσει την ενέργεια του σώματος.
Ο εναρμονισμένος άνθρωπος ακολουθεί την ροή της ημέρας και το φως του ήλιου. Η πιο yang διάθεσή μας,συνεπώς, είναι το πρωί, και η πιο yin το βράδυ. Φυσικά υπάρχουν και κάποιες ιδιοσυγκρασιακές εξαιρέσεις ή περίοδοι της ζωής μας που έχουμε κάνει τη νύχτα μέρα. Αναλύοντας λοιπόν όλα αυτά, και με συνειδητή παρατήρηση των συνηθειών μας μπορεούμε να βρούμε τα σημεία που χρειάζονται βελτίωση για να επαναφέρουμε την ισορροπία στο σώμα και στον νου, συμπεριλαμβάνοντας και όλες τις λειτουργίες τους. Αυτό επιτυγχάνεται εξαιρετικά μέσω του βελονισμού και την βαθύτερη κατανόηση και εφαρμογή του ολιστικού τρόπου ζωής σε όλους τους τομείς της καθημερινότητάς μας.